בניית נוכחות דיגיטלית ב-3 שלבים

מהי נוכחות דיגיטלית?

 

"אם אתה לא שם אתה לא קיים"
כך רץ הסלוגן של דפי זהב בזמנו.
היום אפשר לומר את זה על נוכחות דיגיטלית.

נוכחות דיגיטלית היא למעשה היכולת למצוא את העסק שלך ברשת. אם בחיפוש במנוע החיפוש של גוגל או במדיה החברתית.
במילים פשוטות, אם מישהו יקליד עכשיו את שם העסק שלי בגוגל (במקרה שלי, שם העסק שלי זהה לשם שלי), הוא ימצא משהו, כמו שאפשר לראות בתמונה.

ה'משהו' הזה יכול להיות: אתר, דף נחיתה, דף פייסבוק, אינסטגרם או לינדקאין, כרטיס עסק בגוגל (החלק משמאל, עם המפה שמסומן בצהוב בתמונה) וכו'. כל אחד מהם נקרא 'נכס דיגיטלי'.

נוכחות דיגיטלית
דוגמא לכרטיס עסק בגוגל

למה חשוב ליצור נוכחות ברשת?

 

אני זוכרת את הלידה של האתר הראשון שלי. איך התרגשתי! אחרי כמה חודשים של דגירה ותהייה. כתיבה, מחיקה ודיוק, זה יוצא לאור וכל מי שרוצה יכול לראות 'מי אני ומה העסק שלי!'

אנשים שבוחרים לפתוח עסק, עוברים תהליך של שינוי שרובו פנימי ושבסיומו נבנית זהות עסקית חדשה. אם זה מעבר משכיר לעצמאי. או אם זה מעבר מעסק אחד לעסק אחר. משהו חדש נולד. האתר הופך להיות חלק מההצהרה הפומבית הראשונה לעולם.

הסיבה השניה היא שיווקית. אנשים נוטים לחפש בגוגל/במדיה החברתית על איש מקצוע עליו הם קיבלו המלצה.

ברגע שיש לך נכס, יש לך אפשרות להפנות אליו מתעניינים שיכולים להתרשם ממי שאת וממה שיש לך להציע. אנשים שמחפשים את השם שלך יכולים לקבל יותר פרטים עליך ויכולים כבר להתרשם. לראות אם זה מה שהם מחפשים. לבוא בשלים ומוכנים יותר לשיחה איתך. או לחילופין, להבין שזה לא מה שהם מחפשים וכך לחסוך לך ולהם שיחות עם אנשים לא מדוייקים.


לכן, כרטיס עסק של גוגל, אתר או אפילו דף פייסבוק עסקי הם נקודת התחלה מתבקשת עבור רוב העסקים.

לבנות נכס אחד או הרבה נכסים דיגיטליים?

 

באידיאל ככל שיש לעסק יש יותר נכסים ברשת, כך יש יותר נוכחות וכך נבנה מותג חזק יותר. למשל, אם יש לי גם אתר וגם אינסטגרם וגם פייסבוק וגם כרטיס עסק וכו' וכו' אז קודם כל יש יותר סיכוי למצוא אותי. וגם בהנחה שהתוכן שאני נותנת בנכסים השונים הוא בעל ערך ומעודכן, זה בונה מקצועיות ואמון בעסק.

ואכן חברות גדולות בעלות תקציב פרסום גדול דואגות לנוכחות בכמה שיותר פלטפורמות ורשתות חברתיות. אבל לעסק של אדם אחד אין לא את המשאבים הכספיים ולא את האנרגיה לבנות, ללמוד ולעדכן את כל הנכסים בכל המקומות במקביל. לכן אני אישית ממליצה על ניהול של סדר עדיפויות.
כלומר, להבין איפה כדאי לבנות קודם נוכחות ומה יחכה למועד מאוחר יותר.

לא חייבים לבנות אתר או דף פייסבוק כדי להביא לקוחות!

מכירים את המכולת הותיקה שכולם בשכונה הולכים אליה, כשחסר משהו בבית? האם הם היו צריכים אתר אינטרנט כדי שיבואו אליהם לקוחות?

כמובן שלא.

אז נשבור קצת מיתוסים על בניית אתר או דף פייסבוק. נכון שאת לא מכולת שכונתית, אבל לא צריך לחכות שיהיה לך אתר או דף פייסבוק או כל נכס אחר כדי להביא לקוחות לעסק. הנכס עצמו הוא לא זה שמביא לקוחות. הוא יכול להיות חלק מתכנית שיווקית, כזו שמיועדת להביא לקוחות. אבל הוא עצמו הוא רק התשתית.

שנית, בניגוד לדעה הרווחת, עצם הקמת נכס לעסק לא אומרת שכל העולם ואשתו רואים אותך ונחשפים אליך.

במובן הזה, זה כמו בדפי זהב. זה עוד שורה באחד בדפים הצהובים. הוא נמצא שם לצד מאות אלפים עסקים מאותו תחום. גם אם הוא מאוד יפה ומושקע בפנים, במנוע חיפוש הוא רק עוד שורה אי שם באחד מהדפים.
לכן גם אין לצפות לגל של פניות שיתחיל לזרום אליך מעצם זה שיש לך נכס.

אני מקווה שלא התבאסת, כי בכל זאת יש גם צד טוב לכל זה
כשמבינים את האמת על בניית נכס מבינים שזה בעצם מקום שאפשר לנסות, לטעות, לבחור ואחר כך להתחרט ולשנות כיוון. הכל בסדר. יש לך מרחב לפעול בלי לחץ. בלי לחשוב שכל טעות קטנה קטסטרופלית.

מציאת בידול: השלב הראשון בבניית נוכחות דיגיטלית

 

לא משנה איפה תבחרי להקים את הנכס שלך, נוכחות דיגיטלית טובה כאמור צריכה לבלוט מעל המתחרים. אם אני מאמנת עסקית יש עוד אלפי מאמנים עסקיים אחרים כמוני, למה שיבואו דווקא אליי?
לכן השלב הראשון הוא מציאת הבידול שלך. כלומר בחירת קהל יעד ונישה. יצירת התמחות מקצועית מובחנת שיש לה ייחוד אל מול אנשי מקצוע נוספים בתחום.
אצלי זה השילוב של תודעה יחד עם כלים מקצועיים להבאת לקוחות. מה שמאפשר לי לעזור לעסקים להכניס קלות, פשטות והנאה לשיווק שלהם.

זה שלב קריטי שיש לו השפעה על בחירת ערכי המותג, הצבעים הסגנון העיצובי ועל הלוגו והמיתוג. וגם על כל התכנים בנכס ועל פיתוח המוצרים או השירותים.

מה עם מיתוג ועיצוב הנכס

 

אני יודעת שיש מעצבות גרפיות שלא תאהבנה את מה שאני עומדת לומר עכשיו. אבל בעיני מיתוג מקצועי של אלפי שקלים בשלב הזה מיועד קודם כל לעסק מבוסס.
האתר הראשון שלי היה נראה מעוצב ומקצועי. אבל למעשה בכלל לא נגעתי בעיצוב. השתמשתי בתבנית ברירת המחדל של המערכת. כל מה שעשיתי מבחינה גרפית היה להשקיע כמה מאות שקלים בצילום תדמית מקצועי שלי (שממש ביימתי כמו שאפשר לראות בתמונה בהמשך) ואת התמונות שתלתי בתבנית במקום המיועד.

לטעמי עסקים מתחילים צריכים להשקיע את המינימום בעיצוב. במיוחד אם מדובר בעסק מתחיל שעדיין לא מביא לקוחות באופן יציב. וגם עלול לשנות כיוון ואז גם המיתוג משתנה. היום קל במיוחד לתת מראה מכובד בלי להוציא על זה הרבה.

יש פתרונות פשוטים ונגישים לעיצוב. כמו האתר הישראלי הזה לקניית לוגואים שמציע תבניות לוגו מגוונות לפי קטגוריות בכמה עשרות שקלים. או כמו fiverr, אם בא לך משהו מותאם אישית לאתר ועדיין לשלם רק כמה דולרים בודדים. או אפילו לעצב לבד אם יש לכם הכשרון, בקאנווה.

כמובן שכשהעסק מתייצב, ראוי לעצב את הנכסים עם מיתוג מקצועי.

את הגלגול הנוכחי של האתר כבר עשתה לי עידית קשלס הסופר יצירתית והמדליקה. זה היה לי שווה כי אני יודעת שהמיתוג הזה הוא כאן להישאר לתקופה ארוכה.

בניית נוכחות דיגיטלית
שימוש בתמונות תדמית טובות יכול לחסוך בשלב עיצוב האתר בלי לוותר על מראה ייחודי וחד פעמי לאתר

השלב השני: מה עדיף אתר או דף פייסבוק (או אולי משהו אחר)?

כדי לענות על השאלה הזו, חשוב להבין מה החסרונות והיתרונות של כל אחד מהם.

בניית אתר

 

ישנם סוגים שונים של אתרים:אתר תדמיתי/שיווקי, פורטל וחנות הם רק חלק מסוגי האתרים הקיימים.


אם את ממקצועות הטיפול/אימון/עזרה לאחרים, אל תתפתי לבנות אתר תדמיתי סטטי (שיש בו בדרך כלל 5 דפים שלא ניתנים לשינוי וזהו).
אנשי הטיפול זקוקים לאתר דינמי שבו יש גם חלק המיועד למאמרים ולתכנים מקצועיים (בלוג) וגם אפשרויות לשילוב של טפסים להרשמה למדריכים וכו'. וכמובן יכולת לעדכן או לנהל את האתר ללא תלות באיש מקצוע.

היתרון הגדול בבניית אתר הוא שזה נכס שהוא לגמרי שלך. אפשר לעשות בו מה שרוצים, לשנות מתי שרוצים ולחבר אותו למה שרוצים.

החסרון הוא שבניית אתר הוא פרוייקט שלוקח זמן וכסף, אם כי חד פעמי (או לכל היותר פעם בכמה שנים טובות).
בנייית אתר דורשת ידע ויכולות טכניות מאוד ספציפיות. לכן לטעמי לא כדאי להשקיע בלמידה עצמאית שלו. אלא לקחת איש מקצוע מנוסה ומיומן. מה שאומר הוצאה של כמה אלפי שקלים. יש המון חברות בשוק, זו למשל, חברה שאני מעריכה להקמת אתרים. או למשל, רותי ניסנבאום, שהיא האדם שאני פונה אליו אם יש לי רעיון מטורף למשהו שלא נעשה בעבר.

מי שבכל זאת רוצה לבנות אתר באופן עצמאי, יכול לעשות זאת בוויקס. זו פלטפורמה ישראלית במקור, התומכת גם בעברית ואפשר לעבור גם לממשק משתמש בעברית. טכנית היא הרבה יותר ידידותית, עבור מי שיש לו קצת גישה טכנית.

האתר הזה למשל, נבנה על פלטפורמה שנקראית וורדפרס. זו הפלטפורמה הפופולרית ביותר בעולם, קרוב לאחד מכל שני אתרים בעולם הוא אתר וורדפרס (43 אחוז מכלל האתרים בעולם הם אתרי וורדפרס).

העלויות הנוספות של בניית אתר

ההוצאות על אתר לא מסתיימות כאן. לאתר הוצאות קבועות כל שנה. אם זה קניית דומיין לאתר או שירות אחסון עם הגנה מפני פריצות (זו החברה שאני משתמשת בה וממש מרוצה ממנה, גם במחיר וגם בשירות) ולעיתים גם קידום אתרים מקצועי. כל זה בלי לקחת בחשבון כתיבה שיווקית מקצועית, ליווי עסקי וכו'.

דף פייסבוק עסקי

כמו אתר גם דף פייסבוק עסקי (בניגוד לפרופיל פרטי) עולה בראש החיפושים אחר שם העסק (שכאמור, הוא בדרך כלל השם שלך).
שלא כמו בבניית אתר, מדובר בפורמט פשוט יחסית וידידותי יותר למשתמש. הוא לא דורש יכולות טכניות גבוהות לכן כל אדם שיש לו קצת גישה טכנית, יכול להקים אותו לבד ומהר. אם כי כדאי ללמוד קודם את המדיה הזו ואת הכללים שלה ולא להסתפק רק ברמה הטכנית.

בנוסף, בניגוד לאתר, אי אפשר להסתפק בדף שיש בו פרטים בסיסיים על העסק וזהו. חשוב להעלות בו תכנים באופן קבוע (לפחות 2-3 פעמים בשבוע ויש שיגידו כל יום). כמו כן כדי להגיע להרבה אנשים צריך לקחת בחשבון גם תקציב פרסום קבוע. לכן פתיחת דף פייסבוק (או אינסטגרם) מתאימה רק למי שמוכן להשקיע גם כספית וגם בהעלאת תכנים באופן קבוע.

החיסרון הגדול של דף פייסבוק הוא שהוא לא שייך לך. בכל רגע צוקרברג יכול להחליט על שינוי שעלול להשפיע על הנוכחות של העסק שלך. למשל, בזמנו הייתה ירידה דרמטית של החשיפה האורגנית בדפי העסקיים בפייסבוק. מה שהוביל עסקים רבים להבין שהם נדרשים גם לתקציב פרסום ממומן קבוע (וגם ללמוד איך מפרסמים בממומן או למצוא מנהל קמפיינים) כדי להביא אנשים אל הדף שלהם בפייסבוק.

הכירו את כרטיס העסק של גוגל

חוץ מבניית אתר והקמת דף פייסבוק, עסקים יכולים להקים ללא עלות כרטיס עסק בגוגל.
לרוב העסקים כדאי לפתוח כרטיס כזה גם אם יש להם כבר אתר/דף וגם אם אין. כרטיס עסק הוא כמו מיני אתר או כרטיס ביקור דיגיטלי. הוא מכיל מידע בסיסי על העסק כמו מיקום ושעות פתיחה, מוצרים ושירותים.

קל להקים אותו בזמן קצר מאוד. אבל היתרון הכי גדול הוא שגוגל 'מאנדקס' אותו תוך כמה ימים. זה אומר שתוך כמה ימים מרגע מילוי הפרטים בכרטיס, גוגל כבר מזהה אותו. כך שכל מי שיחפש את השם של העסק שלי בגוגל (למשל מי שיחפש 'איטה טל אור') יגיע לכרטיס ויוכל למצוא עלי פרטים וליצור קשר.

רק שימי לב, אם העסק שלך הוא את (וזה כך אצל רוב המטפלים/יועצים/מאמנים/מנחים וכו') זה קריטי להכניס את השם שלך בשם הדף/הכרטיס ולא רק את השם המקסים שבחרת לקליניקה. כי זה הדבר הראשון שאנשים מחפשים.

אם חשוב לך שהכרטיס יופיע גם בהקשר של התחום המקצועי שלך כדאי להכניס גם מילות מפתח שקשורות לתחום. כדי להתאים את כרטיס העסק שלך למה שאנשים מחפשים בגוגל. כך למשל, היתה לי לקוחה שמקיימת קבוצות לילדים לשיפור כישורים חברתיים. אז המלצתי לה לפתוח כרטיס כזה ולהכניס את מילות החיפוש הנכונות כדי להביא גם אנשים שמחפשים 'שיפור מיומנויות חברתיות' ולא רק את מי שמחפש את השם שלה.

אז מאיפה מתחילים לבנות נוכחות דיגיטלית?

שאלה טובה. זה תלוי בשיקולים כמו תחום העיסוק, המוצרים, העדפות אישיות, יעדים ומטרות של העסק, השלב שבו נמצא העסק ועוד. אבל אם אני מנסה לייצר כללי אצבע לרוב העסקים. אני אומרת ככה:

הכי כדאי לפתוח (גם אם יש לך כבר אתר אבל במיוחד אם אין לך בכלל נוכחות) כרטיס עסק בגוגל.
כמובן שחשוב לעדכן פעם ב… עם תמונות, אירועים וכו'. אבל עצם זה שפתחת כרטיס מאפשר לאנשים למצוא אותך.

פתחת, הבנת איך זה עובד ואת דואגת לעדכן פעם ב.., עוקבת אחרי התוצאות ומשפרת אם ומה שצריך, יופי! אפשר לעבור לפתח את הנכס הבא.

מה עם דף פייסבוק

לפני שאני עונה לשאלה הזו, חשוב לזכור שלכל נכס יש אלטרנטיבות. אני למשל, לא הכי מתחברת לפלטפורמה הזו ולכן היא לא ערוץ שיווקי מרכזי אצלי.

אבל יש אנשים שממש כן. אז בהנחה שהקהל שלך נמצא בפייסבוק וזה נכון לך שיווקית ואישית, לכי על זה!
כלומר, אם את אוהבת ומכירה או לכל הפחות פתוחה ללמוד את הרשת החברתית. ואת אוהבת לכתוב ולייצר תוכן כתוב או מצולם או ששווה לך להשקיע כסף במישהו אחר שינהל את הדף. כאן פותחים דף פייסבוק עסקי

מה שמביא אותי לשלב הבא.

שלב שלישי: לשווק עם או בלי הנוכחות שבנית

 

פעם התקשרה אליי מישהי וסיפרה שיש לה דף פייסבוק אבל הוא לא מביא לקוחות.
שאלתי אותה אם היא כתבה בו פוסטים.
היא ענתה לי בוודאי
יותר מאחד שאלתי?
כן, היא ענתה
אז נכנסתי לדף שלה וראיתי 3 פוסטים שנכתבו לפני חצי שנה והבנתי למה זה לא עובד לה.

היא הקימה נוכחות בפייסבוק אבל לא השקיעה זמן ללמוד איך פייסבוק עובד ולא הבינה שעליה לכתוב פוסטים בעלי ערך באופן תדיר ומושך. בקיצור היא בחרה פלפטורמה אבל למעשה לא שיווקה בה.

הקמת נוכחות באינטרנט לא אומרת שסיימת את המשימה. כאמור להביא לקוחות זו ריצה למרחקים ארוכים ולא פעולה חד פעמית.
הקמה של נכס היא לא הסוף של התהליך אלא נקודת התחלה של תהליך שיווק נכון.
עבודה נכונה אומרת שאנשים שנכנסים אל הנכס שלך, מקבלים רושם טוב ומקצועי אם הנכס שלך בעל ערך ורלוונטי עבורם.
גם גוגל מתייחסת טוב יותר לנכסים בעלי ערך, רלוונטים ומעודכנים ונותנת להם עדיפות בקידום.

לכן, קחי בחשבון שלאורך חיי העסק יהיה עליך גם לעדכן, לתחזק, לשפץ או להרחיב את הנוכחות שלך ברשת. זה נכון שבעתיים לגבי רשתות חברתיות שם העדכונים הנדרשים הם ברמה יומית או לכל הפחות שבועית.
וכן , זה לגמרי טבעי שזה לוקח זמן, אבל אם עושים את זה נכון עם בניית מהלכים ומנגנונים שיווקים זה עוזר להביא לקוחות.

*כוכבית קטנה לגבי ההמלצות שלי: כל ההמלצות שלי לאנשי מקצוע וכלים הן שלי בלבד. אף אחד לא משלם לי עליהן. הן כאן כי אני מניחה שיש מי שירצה לדעת במה אני השתמשתי או על מי אני ממליצה.

שתפו:

מאמרים נוספים

לקבלת בוסט שידחוף את השיווק שלך קדימה (ללא תשלום)

Powered by WishList Member - Membership Software

Scroll to Top
× איך אפשר לעזור לך?
דילוג לתוכן