מיינדסט של הצלחה: הסיפור של עדן גולן

מה אפשר ללמוד מעדן על הצלחה בכלל ועל שיווק מוצלח בפרט

 

האירוע הבלתי נשכח באירוויזיון השנה הוכיח שוב שההצלחה האמיתית דורשת יותר מכישרון. היא דורשת מיינדסט של הצלחה. שבזכותו ראינו את עדן שוברת את הרשת כשהתמודדה עם הפרעות קהל גסות והמשיכה להופיע כאילו כלום לא קרה.

כשצופים בביצוע המוקלט לא כל כך מרגישים עד כמה זה דרש ממנה תעצומות נפש, הקול של עדן גובר בקלות על הקהל. כך שאפשר לחשוב שזה היה משהו בשוליים שאפשר היה להתעלם ממנו באלגנטיות. אבל צילומים שנעשו מתוך הקהל מראים על מה בדיוק עדן הייתה צריכה להתגבר, צעקות בוז מכל עבר:

איך היא מצליחה לעמוד ולבצע את השיר במציאות כזו?

זה קל להיות בטוח בכשרון שלך וממוקד מטרה כשהכל הולך כשורה. אבל מה עושים ששורקים בוז סביבך?

זה נראה לא הגיוני!

אני זוכרת שהייתי צופה בפליאה במתחרים בכוכב הבא ורואה את אלה ששרים בבטחון עד הסוף לא משנה אם המסך עולה או לא. ואומרת לעצמי, איך הם מצליחים לא להתפרק ?

שנים חשבתי שזה עניין של אישיות, או שיש לך עור של פיל או שאין לך. אבל ככל שנכנסתי יותר ויותר לתחום האימון והאפקטיביות למדתי שזה סט של מיומנויות נרכשות.

החיוך הבטוח על פניה של עדן, ההבעה הממוקדת, הביצוע המושלם מול קהל שצועק בוז – כל אלה תוצאה ישירה של מיינדסט מתורגל להצלחה. התמונות הללו מראות שיש מה לעשות, גם כשמדובר בנסיבות לא פשוטות.

כלי חיוני ביותר לכל מי שרוצה לנווט את דרכו להגשמה מקצועית

עבור רבים מאיתנו, יזמים, יזמות ועצמאים הרוצים להצליח בשיווק העסק שלנו, מסלול ההגשמה הזה חשוף במיוחד להפרעות, ביקורת וחוסר אמון מהסובבים.

בניגוד למה שהרבה חושבים, מחקרים בתחום הפסיכולוגיה מראים שכישרון, נסיון או השכלה אינם מנבאים טובים להצלחה. יש גורם אחר, שיכול להעיד מראש על הסיכוי להצליח, שנקרא גריט. הגריט הוא מונח פסיכולוגי שמשמעו שילוב של להט, התמדה ונחישות.

כאמור, כשהכל זורם, אין לנו שום בעיה להתמיד, להיות נחושים ונלהבים. אבל כשהמצב לא כל כך זוהר, אנחנו זקוקים לחוסן נפשי כדי לשמור על עקביות, להט ונחישות. ממש כמו החוסן שהפגינה עדן, שאפשר לה דבקות במטרה גם כאשר הדרך הייתה קשה במיוחד.

אנחנו שומעים הרבה על חוסן נפשי בהקשר של משבר ומלחמה. אבל חוסן נפשי לא רלוונטי רק למשברים לאומיים או כלכליים. הוא היכולת לחזור לסוס (או לעלות בחזרה על הגל), גם אחרי אירועים קשים או בנסיבות לא פשוטות, אישיות או קהילתיות, פנימיות או חיצוניות.

חוסן נפשי אל מול ביקורת וקריאות בוז

בקלות רבה יכלה עדן להתבלבל ולאבד את הפוקוס שלה לנוכח הקולות המתסיסים וההפרעות האלימות של הקהל. קולות שצועקים לך שאינך ראוי, שאינך יכול, שתיכשל. שלא רוצים אותך. במצבים כאלה, קל להאזין לקולות הללו ולהוריד פרופיל.

אני פוגשת הרבה עסקים מתחילים ומתקדמים שנעצרים בשל הפחד שמא מישהו יגיד להם משהו. פה לא רק שהיה פחד, הוא גם התממש במציאות. מול קהל ענק.

אבל לא ככה נהגה עדן. במקום להרים ידיים בפני הקשיים, היא נשארה ממוקדת מטרה – להשלים את ההופעה בהצלחה. היא נעזרה בחוסן הנפשי שגידלה בתוכה (אני מניחה שאחרי מקרי האנטישמיות וההצקות שחוותה בבית הספר ברוסיה, זה לא היה זר לה), כדי להמשיך הלאה.

איך עדן הכינה את עצמה לאירוע

אם עקבתם אחריה בימים שלפני התחרות, בוודאי ראיתם ש:

  1. היא התכוננה למצב כזה מראש – היא לא ברחה או התעלמה מהתרחיש הזה, היא ידעה שזה לא בשליטה שלה וזה יכול לקרות (למרות שהתאגיד הישראלי פנה לארגון בשוודיה ודרש שלא יהיו הפרעות).
  2. היא תרגלה את השירה שלה במצב כזה (ראו כאן בסרטון למטה).
  3. היא והצוות שסביבה הרימו לה כל הזמן וחיזקו אותה אל מול זה.

לקחת את זה לזירה העסקית או השיווקית

איך עושים את זה בעסק שלנו?

מחקרים מעולם ביצועי השיא וניהול האנרגיה מלמדים שככה מפתחים עמידות וחוסן מנטלי כדי להגשים את עצמנו בעסק:

  1. להכיר בקיומם של פחדים הישרדותיים – מכישלון, מדחיה, מביקורת. אלו טבועים בנו כבני אדם חברתיים. אך עלינו לזהות אותם כמחסומים שאפשר להתמודד איתם ולהשתמש בכלים מנטליים ורגשיים כדי להפחית את העוצמה שלהם משמעותית.
  2. להתכונן לקשיים מראש ולא להילחץ מהם. צפיית המכשולים האפשריים בדרך מאפשרת לתכנן מראש דרכי התמודדות.
  3. לדאוג לסביבה תומכת של קולגות, בעלי עסקים או ליווי מקצועי שידרבנו אותנו בזמן משבר, יזכירו לנו מי אנחנו באמת ומה אנחנו שווים ויחזקו את שרירי החוסן שלנו.
  4. להזכיר לעצמנו למה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים, למה זה חשוב לנו. מעבר ליעדי ההכנסות והלקוחות.
  5. לעבור מדיבור פנימי שלילי המרוקן מכוח לדיבור חיובי ומקדם. למשל, במקום לומר 'אני לא מסוגל.ת', 'זה לא אפשרי', 'אין לי כסף/זמן לזה', לשאול – איך זה כן יהיה אפשרי? איך אני אוכל לעשות זאת?

ההתמדה והפוקוס בדרך

כשאנו מתחילים בתהליך שיווק העסק או היזמות שלנו, קל להתלהב מהחלום והמטרה. אבל ככל שאנו מתקדמים במסע, המכשולים הבלתי נמנעים מתחילים להופיע. קהל הלקוחות הפוטנציאליים שאינו מגיב כמצופה. מתחרים שצצים (ואולי עושים עבודה טובה יותר). נסיבות שמשתנות (מחלה, מעבר דירה, מיתון וכו'). קולות ספקנים משפחתיים או חברתיים שאומרים שזה לא יעבוד.

במצבים מעין אלה, קל מאוד להאזין לקולות הללו ולהתחיל לפקפק במטרה. כל כך הרבה מאמץ, כל כך הרבה השקעה וכלום לא קורה. אולי הם צודקים? אולי עלי לחזור למסלול הישן, הבטוח יותר?

אני בטוחה שגם אצל עדן עלו קולות, קריאות הבוז בוודאי נגעו בה ברמה כלשהי, אבל החכמה היא לא לתת לזה להוביל את ההחלטות. ועדן בחרה להמשיך להחזיק את תמונת הנצחון שלה ולהפנות את כל כוחותיה להשגתה. בראיון איתה היא אפילו אומרת שהיא קיבלה עוד כוח ומוטיבציה לעשייה.

משתלם להיות במיינדסט של הצלחה

אחרי חצי הגמר ולקראת הגמר, היה כבר ברור שעדן יצרה באז מטורף וחיובי סביבה. יש אומרים שזה בזכות ההפגנות, קריאות הבוז והחרמות, אני אומרת שזה בזכות המיינדסט שלה והדרך שבה היא בחרה להתמודד. בכל מקרה, תוך פחות מיממה, היא זינקה באתרי ההימורים של האירווויזיון למקום השני. היא הפכה מעוד משתתפת לא מוכרת באירוויזיון לגיבורה בסיפור על בריונים שמנסים להשפיל ולהוריד לה את המורל והיא מצליחה להתגבר עליהם. דמות מעוררת השראה שאנשים רבים התחברו אליה. עוד ועוד אנשים שאולי לא היו מצביעים כלל, או שהיו מצביעים למישהו אחר, בחרו להצביע לה.

עם ספירת התוצאות הסופיות, עדן גולן הגיעה למקום השני בהצבעות הקהל שבבית ולמקום החמישי הכללי. תוצאה יפה גם ביחס לשנים אחרות.

אבל הנצחון המשמעותי שלה היה נצחון הרוח שלה על הקולות שבפנים ושבחוץ. ברור לי שעם העוצמות האישיות הללו, היא יכולה בעתיד לכבוש פסגות נוספות ככל שתרצה. עם בטחון ותחושת מסוגלות שהיא תקח איתה לכל מקום שהיא תלך ולכל אתגר שהיא תתמודד איתו.

הצבעות אירויזיון 2024 לישראל
https://eurovisionworld.com/eurovision/2024#israel

האם זה קל או פשוט לביצוע בעסק?

גם לאדם שעבר דבר או שניים בחיים לא בהכרח קל להתמודד עם קריאות בוז. אבל למי שרכש את הכלים המתאימים, מי שמתורגל במיינדסט הזה, ההתמודדות הופכת לקלה ופשוטה יותר מאשר לאדם שחסר אותם.

ישנם הרבה רגעים בעסק שבהם עלינו לבחור במה להשקיע את המאמצים שלנו, להחליט מה הפעולות שיקרבו אותנו ליעד, ולסנן החוצה את ההסחות (החיצוניות והפנימיות). לשם כך, כדאי שנבנה בתוכנו 'עמוד שדרה' חזק.

אוסיף ואומר שאין זה אומר שעלינו להיות אטומים למציאות. להיפך, איש שיווק טוב תמיד מקשיב לרצונות של הלקוחות שלו. לכן, עלינו להיות קשובים לשטח ולעצמנו ולאפשר למה שקורה לעזור לנו לדייק את הדרך לעצמנו. לפעמים ההתמדה איננה בחירה באותה דרך בה הלכתי עד כה. לעיתים נשנה במעט את המסלול ולפעמים ננטוש מטרה גדולה שכבר לא נכונה לנו ונכוון ליעד חדש. אבל השאיפה היא שזה לא יעשה מתוך פחד, או מתוך תגובה לקולות ביקורת מבחוץ. אלא מתוך אותו עמוד שדרה יציב ואותו חוסן שיאפשר לנו לחזור לעלות על הסוס (או להתחיל להתאמן על סוס חדש), עם תחושת מסוגלות ואמון ביכולת שלנו להשיג כל מטרה שנציב לעצמנו.

הדרך להשיג זאת היא לא תמיד פשוטה או קלה, אבל היא מרתקת ומתגמלת. היא מאפשרת לנו להשלים את המסע אל ההגשמה המקצועית שאנו חולמים עליה. לפתח יכולת לסנן את ההפרעות ולהישאר ממוקדים עד להשגת המטרה. ובעיקר, זה מאפשר לנו לגדול כבני אדם וכבעלי עסקים. כשבידינו מפתח להצלחה בשיווק, בעסק ובכלל בחיים.

בסופו של יום, מתישהו הקושי יבוא – רגעי משבר, ספקות, נסיבות לא אידאליות, מכשולים בדרך. אבל אם יש לנו מיינדסט של הצלחה, ואנחנו מתאמנים על חיזוק החוסן שלנו, יהיה לנו קל יותר להתמודד איתם בדרך ולהגיע אל המטרה הגדולה. בדיוק כפי שעדן הראתה לנו.

אם ברצונך לבנות מיינדסט כזה לעצמך ולהשיג את היעדים בעסק שלך מתוך עמוד שדרה חזק, שלחי לי הודעה כאן ונדבר.

שתפו:

מאמרים נוספים

לקבלת בוסט שידחוף את השיווק שלך קדימה (ללא תשלום)

Powered by WishList Member - Membership Software

Scroll to Top
× איך אפשר לעזור לך?
דילוג לתוכן